Hybrid.cz: ROZHOVOR s Jurajem Atlasem o projektu Liftago
Nedávno spuštěná aplikace Liftago má ambici změnit svět české taxi služby. A nejen té české – míří totiž s nemalými ambicemi do celého světa. Povídali jsme si s Jurajem Atlasem, prvním členem týmu, který je za vývoj aplikace zodpovědný. Juraj Atlas, náčelník týmu stojícího za aplikací Liftago foto: archiv Juraj Atlas Juraj Atlas (39) se technologiím věnuje už od roku 1995, nejdříve jako programátor a od roku 2003 jako konzultant (Ernst & Young, Cap Gemini US) a manažer globálních vývojových projektů (NESS Technologies). Je prvním členem týmu Liftago a “něco jako jeho náčelník”. Mohl bys nějak podrobněji přiblížit historii vašeho týmu a Liftago aplikace jako takové? Juraj Atlas (J.A.): Tým vznikal postupně. Šlo o to mít od začátku šikovné a schopné lidi, kteří mohou pracovat na jádru platformy Liftago, byznys plánu a jeho postupné realizaci, a zároveň nepřestřelit náklady na vývoj a tým. Proto jsme až do konce minulého roku pracovali v týmu maximálně 10ti lidí a až letos nabíráme experty pro jednotlivé části vývoje a další oblasti. Liftago Taxi je náš první produkt a naprostá priorita, nicméně na jeho podporu budujeme i vlastní distribuční model. Většinu týmu tak tvoří vývoji aplikací, webové platformy, serververu a datové báze, účetního systému a user managementu – pro aplikace i distribuci Liftago Taxi i budoucích produktů platformy Liftago. Kdo byli hlavní “ideoví tvůrci” projektu a jakou roli v něm hrál a hraje podnikatel Martin Hausenblas? Pracuje čistě jako finanční back-up, nebo se nějak podílí na navrhování, připomínkování aplikace? J.A: Martin Hausenblas je v podstatě tím člověkem s prvotní vizí, která se později konkretizovala. On a jeho byznys partner mne oslovili již v listopadu 2012. Nastavili jsme si misi projektu, který se až posléze začal jmenovat Liftago. Já jsem poté začal pracovat na byznys analýzách, přípravě obchodního modelu a tvorbě týmu. Martin je celou dobu v úzkém kontaktů s naším týmem a dodává podněty a živí vizi. Plány vznikají týmově a nápady přicházejí opravdu odevšad, jak s týmu, od Martina, tak z naší marketingové komunity. Hlavní obrazovka aplikace Liftago taxi pro smartphone foto: archiv Juraj Atlas V jakých řádech se zatím pohybují investice do projektu Liftago? J.A:První seed investici jsme měli v řádech milionů korun českých. Oproti schopné zahraniční konkurenci, která si sáhla na desítky milionu dolarů, je to zatím velký nepoměr 🙂 My naštestí máme o dost pružnější distribuční a expanzivní strategii. Kolik vás vlastně v týmu Liftago dnes je? Plánujete rozšiřování týmu do budoucna? J.A:Dnes nás je více než 20 stálých členů a v podstatě každý měsíc přibíráme někoho nového. Nyní například sháníme posilu do přetíženého marketingu, nicméně dále sháníme i do vývoje. Jak vývojáře mobilních aplikací tak i zkušené serverové vývojáře. Jak dlouho aplikace Liftago vznikala? Můžeš nějak blíž popsat jak vlastně vnitřně funguje a v čem byly největší překážky během vývoje? J.A:Kdyby šlo jen o aplikaci, bylo by to pár měsíců. Projekt Liftago stavíme jako platformu pro městskou mobilitu, která je schopna utáhnout nejen Liftago Taxi, ale škálovat se dále. Na trhu jsme pak zhruba po 11 měsících od začátku programování. Liftago Taxi funguje zjednodušeně tak, že dochází k propojení množství řidičů taxi (s aplikací Liftago Driver) na velké množství pasažérů (s aplikací Liftago Taxi). Celý systém běží v cloudu, řešili jsme správu uživatelů, správu komunikace, synchronizaci mobilních aplikací, billing, nebo třeba i globální platební brány. Vše je nastaveno tak, abychom vydrželi růst uživatelské základny i zahraniční expanzi. Většina našich serverových komponent je duplikována tak, abychom zabezpečili vysokou dostupnost, nejenom odolnost proti technickým problémům ale též abychom dokázali uvádět na trh nové verze bez negativního dopadu na dostupnost systému. Stavíme systém tak, aby běžel 24/7 jelikož až budeme na celém světě, pak nebude časové skulinky, kdy si bude moct systém “odfrknout”. Největší překážkou bylo sehnat schopné lidi pro dlouhodobý náročný projekt. Tým už máme, takže se nám dýchá podstatně lépe. Kdo přišel s nápadem postavit marketingovou kampaň jako letadlo a jak se osvědčila? Kolik dnes máte registrovaných uživatelů a kolik má aplikace stažení? J.A: Tak předně, letadlo je podvod, a takhle bychom nikdy úspěchu nedosáhli. Za účast v našem “Komunitním podnikání” po nikom peníze nechceme – záleží jen na schopnostech našich marketérů a na ničem jiném. Koncept Komunitního byznysu se utvořil postupně, jak nám bylo čím dál jasnější, že musíme přinést nejen skvělý produkt, ale také správnou “go-to-market” strategii, která nás nakopne a umožní nám předehnat i zahraniční konkurenci. Základním principem je to, že naši marketéři sdílí aplikace mezi potenciálními uživateli (vytvářejí si tak vlastně komunitu uživatelů) a za svou práci jsou odměněni z každé Liftago jízdy těchto uživatelů. Motivujeme tak marketéry k distribuční efektivitě. To, že jsou odměňováni z opakovaného užití aplikace jimi získaných uživatelů (a nikoliv z instalací) je totiž motivuje vyhledávat skutečně takové uživatele, kteří taxíkem jezdí. Navíc se díky síťové povaze našeho byznysu mohou propojit na další marketéry či partnery, kteří mají ke koncovým uživatelům ještě blíž, a získávat tak nové uživatele Liftago Taxi ještě efektivněji. Těmito partnery (dalšími marketéry) mohou být nejen restauratéři, hoteliéři, dispečeři, provozovatelé taxislužby, ale i samotní řidiči. Díky tomuto koncept tak po pár týdnech provozu máme už u nás přes tři sta řidičů a několik tisíc pasažérů. Vzdáleně podobnou službou v zahraničí je sanfranciský Uber. Inspirovali jste se? Případně víš o nějaké konkurenci? J.A:Ano, Uber je šikovná služba, vpodstatě limuzínový servis s vlastními řidiči. Pozorujeme ale taky služby zaměřující se na taxi, tedy například Hailo, MyTaxi, GetTaxi atd. Konkurenty musíme sledovat a učit se. Zároveň nacházet konkurenční inovace. Jednou z nich je právě náš distribuční koncept, který nás neomezuje jen na několik největších světových metropolí, ale umožňuje nám celkem snadno a rychle proniknout i do menších měst (tím myslím i naši Prahu). Protože zatím za sebou nemáme velký venture kapitál, musíme být o to vynalézavější. Jakou má Liftago odezvu mezi samotnými taxikáři a jak se snažíte ji mezi nimi propagovat? Jak to vlastně funguje? J.A:Řidiči nám fandí, tedy alespoň ti féroví. Liftago totiž může koncentroval pasažérskou poptávku právě na ty schopné a čestné, může tak zlepšit pověst celého taxi byzynsu. Půjde pak už jen o to, kolik jim budeme moci zprostředkovat objednávek. Kam se chcete vyvíjet do budoucna? Martin Hausenblas často mluví o robotických autech . Je to směr, kam se chcete vydat? J.A:Vize je jasná: budeme postupně odstraňovat problémy a strosti, které dnes pociťují lidé díky městské dopravě. Ať už to je neefektivita dopravních kapacit, ztráta času, našich nervů nebo dopad na životní prostředí. To se nestane ze dne na den a klíčovým prvkem této změny budou technologie. Nám ale nejde o robotická auta nebo letající koberce. Jde nám o uživatele – lidi, kteří se chtějí dostat z bodu A do bodu B a je to pro ně dnes často strastiplné. Budeme bojovat za to, aby nebylo. Velké sousto pro českou firmičku, ale máme na to! Jaké produkty chystáte po (a v návaznosti na) Liftago Taxi? J.A:Uvidíme, jak se budou vyvíjet technlogie. Možností máme několik, takže můžeme pružně reagovat a ve správný čas přidat dodatečnou hodnotu snadné městské mobility pro uživatele Liftago. Mezi možnostmi jsou další prostředky městské dopravy nebo například sdílená mobilita a další. Teď se ale naplno soustředíme na optimalizaci taxi dopravy, potřebuje to jako sůl. URL| http://www.hybrid.cz/rozhovor-juraj-atlas-o-projektu-liftago