MF Dnes: Liftago spojuje taxi s klienty, poprvé míří k zisku

7. dubna 2015

PRAHA Hranici sto tisíc jízd pokořila minulý měsíc společnost Liftago, která na českém trhu jako první začala propojovat volné taxikáře s potenciálními zákazníky. Firma je stále ještě ve ztrátě, kvůli silnému růstu však věří, že do zisku přejde už letos.
„Chceme se zaměřit nejprve na Prahu. V minulosti jsme zbytečně tříštili síly předčasným testováním polského trhu,“ říká spoluzakladatel a šéf firmy Juraj Atlas. Tento rok Liftago hodlá dosáhnout více než 60 tisíc jízd měsíčně. „Letos se prostě dostaneme do zisku, alternativa pro nás neexistuje,“ tvrdí.
Liftago založil podnikatel Martin Hausenblas s Jurajem Atlasem a Ondřejem Krátkým. Službu spustili před rokem a půl. Cílem Liftago je propojit pasažéry s nejbližšími volnými taxíky nezávisle na tom, které společnosti taxi patří.
Aplikace v chytrých telefonech umožní zobrazit nabídky taxíků v nejbližším okolí včetně ceny a hodnocení taxikářů předchozími zákazníky. V Praze už má aplikaci denně puštěnou přes 400 taxikářů, celkem ji má kolem dvou tisíc řidičů. I díky tomu je v 84 procentech jízd vůz přistaven zákazníkovi do šesti minut od objednávky.
Odpadá komunikace přes dispečink i závislost na flotile jedné společnosti. „Některé velké dispečinky nás přímo zakazují taxikářům používat pod pokutou desítek tisíc, jiné naopak řidičům umožňují přes Liftago vytížit volnou kapacitu. Systém máme ale nastavený tak, aby co nejefektivněji organizoval kapacitu volných taxi ve městě,“ říká Atlas.
Mimo Prahu funguje živelně Dostat se do plusu znamená, aby firma z poplatků od řidičů získala měsíčně více, než jsou mzdy 15 lidí, kteří v Liftagu zajišťují zákaznický servis a technologický vývoj.
Dosud si firma brala fixní částku 25 korun z každé zprostředkované jízdy nad 100 korun, nově přešla na systém jednotné marže. Každý taxikář firmě za zprostředkování zákazníka odvede 13 procent z jeho útraty.
Díky provozním statistikám má Liftago přehled o chování zákazníků. Nejvíc jízd zprostředkovává mezi osmou večerní a třetí hodinou ranní, zejména ve směru z centra Prahy do okrajových částí. Průměrná jízda po Praze stojí 206 korun, přičemž pětinu jich platí zákazníci bezhotovostně přes aplikaci.
Liftago funguje i v jiných městech, zatím však spíše živelně. Prověřuje pouze nově registrované řidiče a zatím spolehá na šeptandu. V Brně tímto způsobem Liftago zprostředkovalo okolo tisícovky jízd. Rozvoj brněnského byznysu by však firma chtěla podpořit již v následujících týdnech.
Do dalších měst a do zahraničí se Liftago nehrne. Případná expanze přijde na řadu až poté, co se firma ocitne v provozním zisku.
Liftago staví byznys i na tom, že zákazníci mohou snadno hodnotit chování a přístup řidiče. Kvůli podvodům prý z databáze vyřadili jen pár jednotlivců. „Pro některé řidiče je šok, že jim přijde pochvala od zákazníků za dobré chování, na to nebyli vůbec zvyklí,“ říká spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.
Ve vozovém parku firmy se navíc pravidelně objevuje vůz zakladatele Martina Hausenblase, elektromobil Tesla Model S, kterým zaměstnanci Liftago vozí uživatele služby zdarma odměnou za zpětnou vazbu. „Víme o lidech, kteří si po svezení tímto autem Teslu koupili. Jsme tu trošku jako jejich showroom,“ dodal nynější náměstek ústeckého primátora.
Propojení taxíků s lidmi přes chytrý telefon je prvním krokem v projektu Liftago. „Naší vizí je náhrada potřeby vlastního osobního auta v centrech měst,“ dodává Krátký.

tisíc jízd taxíků měsíčně chce zprostředkovat společnost Liftago v tomto roce. 60

O autorovi| Jan Sůra, redaktor MF DNES