Logistika: Nové vize firemní mobility
Ve čtvrtek 26. dubna se v pražském Hotelu President uskutečnil první ročník konference mobility management. toto setkání navazovalo na dřívější konferenci Fleet management konanou v předešlých devíti letech a zároveň bylo prvním svého druhu v česku. zástupci společností s vlastními vozovými parky, leasingových společností, automobilek a dalších dodavatelů zde řešili, jakou podobu bude mít mobilita v blízké budoucnosti a jak se stát součástí pokroku v této oblasti.
Účastníci setkání se shodli na tom, že hlavní problém prosazování nových technologií v oblasti mobility nejsou a nebudou finanční prostředky, ale nutnost změny myšlení a neochota měnit zaběhnuté postupy. Predikcemi je sdílení ekologicky šetrných automobilů a s tím spojený postupný zánik osobního vlastnictví tohoto statku.
noVé Vize První blok konference nazvaný „Všechno se mění – význam inovací v mobilitě osob stoupá“ zahájil Martin Hausenblas, místopředseda představenstva společnosti Adler International, který seznámil přítomné se svou vizí budoucnosti mobility. V americkém státě Nevada byl přijat zákon povolující pohyb autonomních vozidel (tj. bez řidiče) po silnicích. Podle Hausenblase ve chvíli, kdy lidé přestanou řídit auta, zanikne potřeba osobního vlastnictví vozu: „Potřebou lidí není vlastnictví auta, ale zajištění mobility. Společenský status dnes související s kvalitou vozu se bude v budoucnu vyjadřovat úrovní najatého vozu.“ Vozidla na elektrický pohon budou sdílená, což s sebou ponese celou řadu výhod především v podobě energetických, emisních i finančních úspor. Vznikne obrovský nový trh, který můžeme využít. Česko má výrobní základy, technologie, know how – vše co je potřeba, aby se stalo lídrem v této oblasti.
Jako další se mikrofonu chopil Radovan Mužík, Managing Partner společnosti Fleet Partners, který ve své prezentaci shrnul současné trendy mobility managementu. „Nejtěžším krokem bude jednoznačně změna myšlení, neboť všechny komponenty již existují, jde jen o to, jak je poskládat. Sdílená mobilita znamená přínosy pro uživatele, celou společnost i výrobce vozů.“
Téma elektromobilů otevřel Petr Kristl, vedoucí Elektrotrakce Mobility spolu se svým předřečníkem a kolegou ze společnosti Škoda Auto Martinem Fellerem. Na jejich velmi dobře přijatou prezentaci navázal šéf společnosti Carlson Wagonlit Travel Jiří Homolka. Seznámil auditorium s tím, jaké služby mohou dnes nabízet cestovní kanceláře zaměřené na služební cesty na míru v době, kdy je mobilita především o možnosti vykonávat pracovní činnost odkudkoliv za pomoci moderních technologií, a co všechno obnáší cestovní politika společnosti.
tLak na změnu Druhou část kongresu zahájili zástupci společnosti PricewaterhouseCoopers ČR. Petra Šafková velmi výstižně hovořila o daních a zvýhodnění, které v oblasti služebních vozů umožňují zákony. Ředitel poradenské divize PWC Jan Malý dodal, že mnoho firem ještě dnes neví, jaké jsou reálné náklady na jejich vozový park. Zdůraznil také důležitost vhodného načasování a interní komunikace při změnách ve vozovém parku, neboť problematika interního fleetu jde napříč celou firmou.
Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát představil vize této přední leasingové společnosti, která sebe sama vidí jako koordinátora činností mezi dealerem, dodavatelem a zákazníkem. V prioritách zákazníků stále vidí na prvním místě cenu, až na druhém pak kvalitu a rozsah služeb. Ztotožňuje se s vizí přechodu od potřeby vlastnit auta k mobilitě. A to nejen v oblasti firemní, ale i retailové klientely. Mnoho věcí se přesune do on-line formy, zbude více prostoru na ekologii a bezpečnost. Do budoucna podle Kranáta přežijí na trhu giganti s dlouhodobou strategií.
Velice originálně pojal svůj příspěvek nazvaný „Proč znovu vymýšlet kolo“ konzultant Roman Řípa z poradenské společnosti Blue Strategy. Ukázal paralelu automotive a oblasti IT, ve které v minulosti působil. Na začátku stačilo mít nový produkt. S postupem času však zákazníci nechtějí produkty, ale řešení konkrétních problémů. Prostor pro operativní leasingové společnosti vidí i mimo auta – mohou například prodávat lístky na vlak nebo nabízet kompletní pokrytí firemních cest. Stejně tak dealeři by podle něj měli hledat nové služby, které nabídnou svým zákazníkům. Prosazování inovativních technologií trvá podle Řípy tak dlouho proto, že finanční krize byla příliš měkká na to, aby lidi vykolejila z běžného chování a jednání. „Buď přijde silný tlak na změnu, nebo zůstane vše při starém a je jedno, jestli se jedná o tlak pozitivní nebo negativní.“
Rostoucí roli technologií v mobilitě si vzal na paškál Tomáš Trejbal ze společnosti O2. Také on vidí mobilitu jako lék na klientovy problémy. Prvním řešením je přístup k firemním informacím odkudkoliv pomocí chytrých telefonů a tabletů. Budoucnost vidí ve větší míře využívání videokonferencí, které dávají možnost pracovat na dálku či z domova.
Prostor Pro sPoLuPráci Odpoledne patřilo diskusím. V té první zasedli u jednoho stolu klíčoví zástupci leasingových firem spolu s představiteli společností, které jejich služby nakupují. Moderátor Martin Dokoupil (Managing Partner společnosti Blue Strategy) se soustředil na citlivé vztahy mezi zákazníky a dodavateli. Ukázalo se, že existuje obrovský prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci firem a leasingových společností například v monitoringu zacházení uživatelů s firemními vozidly. „Nevyplatí se sedrat partnery z kůže a na obou stranách je třeba hledat rezervy pro možnosti výhodné spolupráce,“ shrnul závěry diskuse Martin Dokoupil.
Před samotným závěrem kongresu došlo k obměně diskutérů a moderování se chopil Stanislav Zelenka, prezident České asociace Fleet managementu. Ten ke všem otázkám neopomněl připojit čísla z nejrůznějších průzkumů a výzkumů. Dotazovanými, kteří odpovídali na otázky auditoria, byli zástupci firem s různě velkými vozovými parky a rozdílnou car policy. V diskuzi přišly na řadu otázky ohledně využívání či zneužívání GPS, možnosti šetření pohonných hmot i alternativní způsoby mobility.
„Rádi jsme se vydali novou cestou a neomílali dávno omleté, zrealizovat jubilejní fleetový svátek by bylo možná snazší, ale nové vize nám dávají větší smysl. Děkujeme necelé stovce vnímavějších, kteří nás podpořili již při prvním ročníku svou účastí. Chtěli jsme téma takto v ČR otevřít jako první,“ dodal organizátor Antonín Parma z Blue Events. *