LN: “Když se řidič neosvědčí, vykopneme ho”
PRAHA Ústecký politik a podnikatel Martin Hausenblas je majoritním vlastníkem ambiciózního Liftaga. Jde o aplikaci pro mobilní telefony, která online propojuje zákazníky a taxikáře. Hausenblas míní, že s vývojem a kultivací taxikářského světa si poradí trh.
* Jak hodnotíte postup hlavního města ve sporu s taxikáři?
Myslím si, že není pochyb o tom, že by mělo docházet k pravidelnému obnovování licencí. Měla by být jasně stanovena pravidla, jak řidiče taxíku zbavit licence. Dnes se městům vysmívají. Co se týká nároků na znalosti města, v době navigací a mobilních aplikací by Praha nemusela být tak přísná. Zároveň bych nestanovoval minimální či maximální ceny. S tím si poradí trh.
* V čem tedy Praha zaostává?
Na trhu chybí dvě věci. Zaprvé jde o paměť – to znamená, že jde o to, aby si lidé pamatovali, že například ten a ten taxíkář je lump amohli se mu vyhnout. Naše aplikace si s tím poradí tak, že uživatel po jízdě řidiče ohodnotí. Když si pak uživatel vybírá, jakého řidiče si zavolá, ví, jak kvalitní taxikář pro něho přijede. Když se řidič neosvědčí, přijde o licenci neboli vykopneme ho a přes Liftago už nebude moct jezdit. Druhý parametrický nedostatek taxikářského trhu je nedostatečná kontrola taxikáře během jízdy. Liftago to řeší tak, že uživatel může díky GPS využít funkce taxametru a přesně tak vědět, za kolik jede.
* Chovají se řidiči zapojení do systému Liftago díky online kontrole odpovědněji vůči klientům?
Na řidiče se tímto vyvíjí společenský tlak, nemohou si dovolit chovat se vůči cestujícímnevhodně. Lumpové se k nám moc nehlásí, protože jejich taxikářský život je pro ně pak jepičí. Mobilní aplikace nabízejí efektivní represi a podle mě představují budoucnost pro velká města.
* Neměly by i přesto být stanoveny nějaké stropy, kolik korun například může stát kilometr jízdy?
Nemyslím si. Když zavedete maximální cenu, trh zareaguje tak, že řidiči limity obejdou, například tím, že nebudou dávat účtenky a potvrzení o jízdě. Stanovením stropů se navíc zabrání tomu, že firmy budou zavádět luxusní auta. Když firma bude jezdit transparentně a bude nabízet pohodlné limuzíny, proč by si cestující nepřiplatil za takové pohodlí? Našim řidičům umožňujeme to, aby si zvolili svoji vlastní cenu, za kterou cestujícího odvezou. Je pak na nich, zda u cestujícího s nabídkou uspějí. Nemá cenu stanovovat minimální cenu, protože pak budou jezdit poměstě samé plečky, a ještě k tomu budou hledat cesty, jak klienta okrást.
* Takže politici by neměli do situace vůbec zasahovat?
Ale jo, měli. Ať třeba vypíšou soutěž na aplikaci pro Prahu a vybídnou taxikáře, ať ji dobrovolně využívají. Turisté pak budou vědět, do čeho nastupují a kolik za co zaplatí. To je cesta kupředu.