idnes.cz: Od herbalifového dna se odrazil na vrchol byznysu s reklamními tričky
Obchodní začátky Martina Hausenblase nevypadaly na první pohled jako zárodek oslnivé podnikatelské kariéry. V devadesátých letech zanechal studia informatiky a živil se jako prodejce přípravků na hubnutí Herbalife. Dnes je jedním z akcionářů ústecké firmy Adler obchodující s reklamním textilem, jejíž roční obrat dosahuje 350 milionů korun.
“Herbalife jsem prodával asi pět let,” vzpomíná osmatřicetiletý Martin Hausenblas. “Byla to pro mě obrovská zkušenost. Prošel jsem zadlužením, krachem, naučil jsem se trpělivosti a důslednosti.”
Po pěti letech skončil přepracovaný, zadlužený, na dně. “Ode dna se ovšem dobře odráží,” říká.
Potkal spolužáka z vysoké školy, přibrali ještě jeho kamaráda, založili reklamní agenturu a začali obchodovat s reklamními předměty. První velký kontrakt získali v Kodaku.
“Nebylo to ovšem kvůli našim schopnostem, ale protože jsme to špatně spočítali. Přemluvil jsem rodiče, aby si vzali půjčku 250 tisíc u spořitelny a díky tomu jsme pak na té zakázce i něco vydělali,” vzpomíná dnes.
Firma postupně rostla a během dvou let, tedy kolem roku 2000, se dostala zhruba na patnáct milionů obratu. A její šéfové začali vyhlížet vstup Česka do Evropské unie a s ním spojený pád celních bariér.
“Začal jsem přesvědčovat kolegy o tom, že už nemůžeme být jen “překupníci”, ale musíme mít vlastní produkt. Vrhli jsme se do korespondence s Čínou a Indií,” vzpomíná Hausenblas.
Z cesty po Číně se tehdy vrátil s nalezeným dodavatelem a prvním objednaným zbožím. “Moje vize tehdy byla, že dodáme všem odběratelům zboží do 24 hodin. Díky tomu jsme se stali lídry na trhu. Během prvního roku jsme prodali dva kontejnery textilu, další rok už jich bylo dvacet a nyní prodáváme i kontejner denně.”
Do období bouřlivého rozvoje firmy patří i okamžik, který změnil náhled Martina Hausenblase na životní priority. Při jedné ze služebních cest přišel málem o život kvůli mikrospánku na dálnici.
“Po poradě se společníkem jsem úplně vypnul. Odjel jsem si vyčistit hlavu do Austrálie, pak jsem strávil nějaký čas na Sahaře a rozhodl jsem se změnit přístup k životu i firmě. Čtvrtinu roku bývám v zahraničí, kde většinou studuji,” říká.
V Česku se pak Martin Hausenblas věnuje podnikání, protikorupčním aktivitám, veřejnému životu a své vizi “Ústí nad Labem, město, kde se dobře žije udržitelným způsobem”.
Mimo jiné založil fond, který vysílá nadějné studenty do zahraničí. “Začalo to předloni osmi studenty, loni jsme vybrali dalších osm. Mám vizi poslat studovat 45 lidí ročně. Věřím, že zkušenosti, které nasají, pomohou proměnit Ústecký kraj k lepšímu.”