idnes.cz: Had žere kostel? Logo ústecké strategie se hned stalo terčem vtipů

26. června 2015

Ústí nad Labem zaujalo logem pro strategii rozvoje města pro roky 2015 až 2020. Mnozí ho považují za vtip a karikaturu, protože ho vytvořil místní karikaturista Radek Fetters. Vyhrál s ním ale soutěž a se svými kritiky se vyrovnal po svém. Ztvárnil je jako lejna, která převálcuje jeho mašina na loga.

O vítězi rozhodla pětičlenná komise v polovině června. Když se logo objevilo na internetu, strhla se vlna nevěřících reakcí. Diskutující například rozebírají, proč na obrázku had žere kostel.

„Ač jsem grafik amatér a můj návrh tak není nějaká super střela, tak v porovnání s výherním motivem jsem zklamán, že na magistrátě zvítězila předpotopní vize loga z devadesátých let,“ komentoval vítězný obrázek autor jednoho z neúspěšných návrhů Filip Ludvík (jeho návrh ve fotogalerii).

Odměna pro vítěze byla 15 tisíc korun. “Dejte Fettersovi místo 15 tisíc dvakrát tolik za podmínky, že na grafiku už nikdy v životě ani nepomyslí,“ komentoval soutěž Ústečan Jan Chmelík.

Radek Fetters říká, že tato reakce ho aspoň pobavila. Přiznal ale, že kritiků loga bylo tolik, že ani nestačil všechny jejich připomínky číst. Proto na ně reagoval hromadně.

„Nakreslil jsem na to vtip a spojil to se svým logem na výrobu log,“ přiblížil. Do soutěže se mohl přihlásit kdokoliv, říká Fetters

Fetters říká, že hlavní stránkou jeho práce budou vždy karikatury, ale když ho někdo požádá o logo, pokusí se o něj znovu. Svůj první návrh loga vytvořil pro lanovku na Větruši, ale protože na ní tehdy pracoval jako strojník, do soutěže se nakonec nepřihlásil.

„Nemám na kreslení log žádné školy ani diplom a neznám aktuální trendy. Jsem amatér, který se přihlásil do soutěže a vyhrál ji. Do veřejné soutěže se mohl přihlásit kdokoliv,“ dodává k nynější soutěži.

Do soutěže se přihlásilo pět tvůrců. „Negativní reakce mnohonásobně převyšují zájem se do soutěže přihlásit a přijít s vlastním návrhem,“ komentovala kritiku Fettersova loga pro Lidovky.cz mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

Logo kritizoval i tehdejší náměstek ústeckého primátora Martin Hausenblas. „Tento graficky návrh je skandální a já učiním vše pro to, aby byl změněn,“ napsal na Facebook. Jenže pak přišel magistrátní převrat, Hausenblas o funkci přišel a nové vedení města teprve přebírá agendu a má jiné starosti ( o převratu v Ústí zde ).

Fetters má přesto obavy. „V pondělí jsme podepsali smlouvu a do deseti dnů mám peníze dostat. Nyní se ale změnil poměr sil na ústeckém magistrátě, takže mám strach, aby soutěž nezrušili. Na druhou stranu mám platnou smlouvu,“ ukazuje podepsaný dokument.
URL| http://usti.idnes.cz/logo-ustecke-strategie-od-radka-fetterse-fft-/usti-zpravy.aspx?c=A150622_2172100_usti-zpravy_alh