Fleet: Vizionářský pohled na firemní mobilitu
Největší a nejprestižnější domácí konference na téma fleet managementu nesla po devět let až do letoška výstižný a logický název Fleet Management. V letošním roce bychom ale takovou konferenci hledali marně. Namísto ní se v pražském hotelu President konala konference s podobným, přesto odlišným názvem Mobility Management. Proč?
Konference Mobility Management 2012 navázala na devět ročníků set -kání s názvem Fleet Management. I tentokrát byla organizátorem společnost Blue Events, i tentokrát se hovořilo o automobilech a jejich správě, ovšem nově se nehovořilo jen o nich. Také pohled na samotná auta byl v lecčem odlišný. Zástupci společností s vlastními vozovými parky, leasingových společností, automobilek a dalších dodavatelů zde totiž řešili, jakou podobu bude mít mobilita v blízké budoucnosti a jak se stát součástí nezadržitelného pokroku v této oblasti. Jak se účastníci shodli, hlavní překážkou v zavádění nových přístupů není technika, ale lidské myšlení a neochota měnit zaběhané postupy. Mezi hlavní očekávané změny přitom patří sdílení ekologicky šetrných automobilů a s tím spojený postupný zánik osobního vlastnictví aut.
NOVÉ VIZE FIREMNÍ MOBILITY
První blok konference nesl název: Všechno se mění – význam inovací v mobilitě osob stoupá. Jako moderátor jej zahájil ředitel Čes -ké inovace Daniel Sobotka slovy: ,,Nyní se budeme vznášet ve výšinách.“ Jeho slova potvrdil hned první příspěvek, ve kterém Martin Hausenblas, místopředseda představenstva společnosti Adler International, seznámil přítomné se svou vizí budoucnosti mobility. V americkém státě Nevada byl přijat zákon povolující pohyb autonomních vozidel (tj. bez řidiče) po silnicích. Podle Hausenblase ve chvíli, kdy lidé přestanou řídit auta, zanikne potřeba osobního vlastnictví vozu: „Potřebou lidí není vlastnictví auta, ale zajištění mobility. Společenský status dnes související s kvalitou vozu se bude v budoucnu vyjadřovat úrovní najatého vozu.“ Jako další se mikrofonu chopil Radovan Mužík, Managing Partner společnosti Fleet Partners, který ve své prezentaci shrnul současné trendy mobility managementu. „Nejtěžším krokem bude jednoznačně změna myšlení, neboť všechny komponenty již existují, jde jen o to, jak je poskládat. Sdílená mobilita znamená přínosy pro uživatele, celou společnost i výrobce vozů,“ uvedl přední domácí fleetový odborník.
Téma elektromobilů otevřel Petr Kristl, vedoucí Elektrotrakce Mobility, spolu se svým kolegou ze společnosti Škoda Auto Martinem Fellerem, vedoucím prodeje pro Čes -kou republiku. Ředitel společnosti Carlson Wagonlit Travel Jiří Homolka pak změnil téma směrem ke kombinaci různých druhů dopravních prostředků, když seznámil auditorium s tím, jaké služby nabízejí cestovní kanceláře zaměřené na služební cesty na míru v době, kdy je u mobility vnímána jako zásadní výhoda možnost vykonávat pracovní činnost odkudkoliv za pomoci moderních technologií. Dosud používaný termín „car policy“ se v jeho příspěvku změnil na „travel policy“.
Co přinese tlak na změny?
Druhou část konference zahájili zástupci společnosti PricewaterhouseCoopers ČR. A zatímco Petra Šafková hovořila o daních a zvýhodnění, které v oblasti služebních vozů umožňují zákony, ředitel poradenské divize PWC Jan Malý dodal, že „…mnoho firem ještě dnes neví, jaké jsou reálné náklady na jejich vozový park!“ Zdůraznil také důležitost vhodného načasování a interní komunikace při změnách ve vozovém parku, neboť problematika interního fleetu jde napříč celou firmou. Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát se ztotožnil s vizí přechodu od potřeby vlastnit auta k mobilitě, a to nejen v oblasti firemní, ale i privátní klientely. Velice originálně pak pojal svůj příspěvek, nazvaný „Proč znovu vymýšlet kolo“, konzultant Roman Řípa z poradenské společnosti Blue Strategy. Ukázal paralelu automobilismu s oblastí IT, ve které v minulosti působil. Jak uvedl, i tam kdysi stačilo mít nový produkt a zájem zákazníků byl zaručen. S postupem času se však jejich prio -rity změnily a vyžadují konkrétní řešení svých potřeb a problémů: „Nebojte se spojovat dohromady produkty, které jsou zdánlivě ze zcela jiných odvětví. Cílem je uspokojit danou potřebu,“ uvedl Řípa jako resumé. O rostoucí roli technologií v mobilitě následně hovořil Tomáš Trejbal ze společnosti Telefónica 02. Také on vidí komplexní mobilitu jako lék na problémy řady firem a mezi řešení podle něj patří i přístup k firemním informacím odkudkoliv pomocí „chytrých“ telefonů a tabletů.
napjaté diskuse
Odpolední část konference patřila dvěma na sebe navazujícím diskusím. V té první zasedli u jednoho stolu klíčoví zástupci leasingofiremní vých firem spolu s představiteli společností, které jejich služby nakupují. Moderátor Martin Dokoupil, (Managing Partner společnosti Blue Strategy) se soustředil na citlivé vztahy mezi zákazníky a dodavateli a od počátku panelové diskuse byla cítit mírná nervozita aktérů. Velmi trefně vše glosoval po návratu ze zahraniční mise Jaromír Hájek, generální ředitel Lease Plan Česká republika mottem „Žij a nech žít“. Generální ředitel společnosti Grünenthal Czech Libor Schwarz pak vylíčil svou negativní zkušenost s hledáním nejvýhodnější nabídky operativního leasingu: „Nejenže celá záležitost trvala nepřiměřeně dlouho, ale některé z firem vůbec nekomunikovaly“. Překvapila ho neochota některých leasingových společností bojovat o klienta v době krize. „Pokud nepatříte k největším zákazníkům, tak o vás není zájem. Skutečná krize zřejmě ještě nepřišla…“ V rámci diskuse se ukázalo, že existuje obrovský prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci firem a leasingových společností například v monitoringu zacházení uživatelů s firemními vozidly. „Nevyplatí se sedrat partnery z kůže a na obou stranách je třeba hledat rezervy pro možnosti výhodné spolupráce,“ shrnul závěry diskuse Martin Dokoupil.
Před samotným závěrem kongresu došlo k obměně diskutérů a moderování se chopil Stanislav Zelenka, prezident České asociace Fleet managementu. Ten ke všem otázkám neopomněl připojit čísla z nejrůznějších průzkumů a výzkumů. Dotazovanými, kteří odpovídali na otázky auditoria, byli zástupci firem s různě velkými vozovými parky a rozdílnou car policy. V diskuzi přišly na řadu otázky ohledně využívání či zneužívání GPS, možnosti šetření pohonných hmot i alternativní způsoby mobility.
PoPrvé Pro vnímavější
První ročník konference Mobility Management přinesl řadu nových, dosud jen málo diskutovaných témat. „Rádi jsme se vydali novou cestou a neomílali dávno omleté. Zrealizovat jubilejní fleetovou konferenci by bylo možná snazší, ale nové vize nám dávají větší smysl,“ uvedl Antonín Parma z pořádající společnosti Blue Events a dodal, že by rád poděkoval té stovce vnímavějších, kteří vidí dál, a i z toho důvodu se prvního ročníku konference zúčastnili. Jeden z přednášejících, Radovan Mužík ze společnosti Fleet Partners, pak ocenil jiného z řečníků: „Na premiérovém ročníku mě v tom nejlepším slova smyslu šokovalo vystoupení pana Hausenblase, bořící zaběhané a již lehce zaprášené představy o tom, co je možné a co vše může být jinak. Fakt, že jeho vystoupení jeden z účastníků nazval prezentací mimozemšťana a několik dalších střídměji jako vystoupení snílka a fantasty je pro mě osobně tím nejlepším potvrzením důvěry v tuto vizi. Již se těším, až za několik let titíž lidé řeknou, že ten Hausenblas byl tehdy v roce 2012 příliš přízemní…“ Uvidíme, jaká témata bude řešit tato konference třeba za deset let. Zatím si ale počkejme na druhý ročník, který by měl pokračovat v bourání zažitých paradigmat týkajících se firemní mobility.