Parlament…: První český kongres Mobility Management nabídl nové vize

1. srpna 2012

Ve čtvrtek 26. dubna se v pražském Hotelu President uskutečnil první ročník konference Mobility Management. Toto setkání bylo prvním svého druhu v České republice. Zástupci společností s vlastními vozovými parky, leasingových společností, automobilek a dalších dodavatelů zde řešili, jakou podobu bude mít mobilita v blízké budoucnosti a jak se stát součástí pokroku v této oblasti.
Účastníci setkání se shodli na tom, že hlavní problém prosazování nových technologií v oblasti mobility nejsou a nebudou finanční prostředky, ale nutnost změny myšlení a neochota měnit zaběhnuté postupy. Predikcemi je sdílení ekologicky šetrných automobilů a s tím spojený postupný zánik osobního vlastnictví tohoto statku.

Nové vize firemní mobility

První blok konference, nazvaný „Všechno se mění – význam inovací v mobilitě osob stoupá“, zahájil ředitel České inovace Daniel Sobotka. V prvním příspěvku Martin Hausenblas, místopředseda představenstva společnosti Adler International, seznámil přítomné se svou vizí budoucnosti mobility. V americkém státě Nevada byl přijat zákon povolující pohyb autonomních vozidel (tj. bez řidiče) po silnicích. Podle Hausenblase ve chvíli, kdy lidé přestanou řídit auta, zanikne potřeba osobního vlastnictví vozidel. Vozidla na elektrický pohon budou sdílená, což s sebou ponese celou řadu výhod především v podobě energetických, emisních i finančních úspor. Vznikne obrovský nový trh. Česká republika má výrobní základy, technologie, know how – vše, co je potřeba, aby se stala lídrem v této oblasti.
Jako další se mikrofonu chopil Radovan Mužík, Managing Partner společnosti Fleet Partners, který ve své prezentaci shrnul současné trendy mobility managementu: „Sdílená mobilita znamená přínosy pro uživatele, celou společnost i výrobce vozů.“ Téma elektromobilů otevřel Petr Kristl, vedoucí Elektrotrakce Mobility, spolu se svým předřečníkem a kolegou ze společnosti Škoda Auto Martinem Fellerem, vedoucím Regionu 1 – ČR – Prodej. Na jejich velmi dobře přijatou prezentaci navázal šéf společnosti Carlson Wagonlit Travel Jiří Homolka. Seznámil auditorium s tím, jaké služby mohou dnes nabízet cestovní kanceláře zaměřené na služební cesty na míru v době, kdy je mobilita především o možnosti vykonávat pracovní činnost odkudkoliv za pomoci moderních technologií, a co všechno obnáší cestovní politika společnosti.

Tlak na změnu přinese velká zlepšení i bezpečnost

Druhou část kongresu zahájili zástupci společnosti PricewaterhouseCoopers ČR. Petra Šafková velmi výstižně hovořila o daních a zvýhodnění, které v oblasti služebních vozů umožňují zákony. Ředitel poradenské divize PWC Jan Malý dodal: „Mnoho firem ještě dnes neví, jaké jsou reálné náklady na jejich vozový park!“ Zdůraznil také důležitost vhodného načasování a interní komunikace při změnách ve vozovém parku, neboť problematika interního fleetu jde napříč celou firmou. Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát představil vize této přední leasingové společnosti. V prioritách zákazníků stále vidí na prvním místě cenu, až na druhém pak kvalitu a rozsah služeb.
Velice originálně pojal svůj příspěvek nazvaný „Proč znovu vymýšlet kolo“ konzultant Roman Řípa z poradenské společnosti Blue Strategy. Ukázal paralelu automotive a oblasti IT, ve které v minulosti působil. Na začátku stačilo mít nový produkt. S postupem času však zákazníci nechtějí produkty, ale řešení konkrétních problémů. Na otázku, proč prosazování inovativních technologií trvá tak dlouho, odpověděl Řípa tím, že finanční krize byla příliš měkká na to, aby lidi vykolejila z běžného chování a jednání.
Rostoucí roli technologií v mobilitě si vzal na paškál Tomáš Trejbal ze společnosti O2. Také on vidí mobilitu jako lék na klientovy problémy. Prvním řešením je přístup k firemním informacím odkudkoliv pomocí chytrých telefonů a tabletů. Dochází tak ke snižovaní počtu naježděných kilometrů i času stráveného na cestách. Druhou možností je monitoring vozidel za pomoci GPS čipu. Budoucnost vidí ve větší míře využívání videokonferencí, které dávají možnost pracovat na dálku či z domova.

Diskuse otevřely konkrétní prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci

Odpoledne patřilo diskusím. V té první zasedli u jednoho stolu klíčoví zástupci leasingových firem spolu s představiteli společností, které jejich služby nakupují. Moderátor Martin Dokoupil, Managing Partner společnosti Blue Strategy, se soustředil na citlivé vztahy mezi zákazníky a dodavateli a od počátku panelu byla v sále cítit mírná nervozita jeho aktérů. Velmi trefně vše glosoval po návratu ze zahraniční mise Jaromír Hájek, generální ředitel Lease Plan Česká republika mottem Žij a nech žít.
Generální ředitel společnosti Grünenthal Czech Libor Schwarz rozehřál publikum, když vylíčil svoji negativní zkušenost s hledáním nejvýhodnější nabídky operativního leasingu: „Nejenže celá záležitost trvala nepřiměřeně dlouho, ale některé z firem vůbec nekomunikovaly.“ Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát poznamenal, že obdobnou zkušenost mají bohužel všichni, kdo v České republice něco poptávají.
Elias Drakopoulos, General Manager společnosti Business Lease, připomenul, že nedostatky existují na obou stranách. Na mysli měl především nejasná výběrová řízení.
Se specifickými příklady z praxe seznámil přítomné Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy, sekce řízení dopravy České pošty. Kubásek přirovnal podpis leasingové smlouvy k roztočení rulety, kdy obě strany čekají, jak to celé dopadne.
Ukázalo se, že existuje obrovský prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci firem a leasingových společností například v monitoringu zacházení uživatelů s firemními vozidly.
Před samotným závěrem kongresu došlo k obměně diskutérů a moderování se chopil Stanislav Zelenka, prezident České asociace Fleet managementu. Ten ke všem otázkám neopomněl připojit čísla z nejrůznějších průzkumů a výzkumů. Dotazovanými, kteří odpovídali na otázky auditoria, byli zástupci firem s různě velkými vozovými parky a rozdílnou car policy. V diskuzi přišly na řadu otázky ohledně využívání či zneužívání GPS, možnosti šetření pohonných hmot i alternativní způsoby mobility.