HN: VHODNÁ VIZE PRO ČESKO: AUTA BEZ ŘIDIČE?

9. září 2015

Stal se úspěšným podnikatelem, nedávno byl náměstkem primátora Ústí nad Labem, ale především je „snílkem“ v oboru mobility. Nezapomenu, jak jsme spolu před třemi lety jeli Prahou jeho autem, uvázli v zácpě v Letenském tunelu a on líčil své vize o tom, jak problémy s městskou dopravou vyřeší auta bez řidičů. Dnes se zdají jeho vize už méně šílené. Martin Hausenblas je spoluzakladatelem a majoritním akcionářem firmy Liftago. Ta provozuje stejnojmennou aplikaci a jedním z jejích hlavních cílů je – kromě těch obvyklých, jako je vydělávat peníze – zlepšit špatnou pověst českých taxikářů.

* Sledujete současné spory taxikářů s pražským magistrátem? Minulý týden se jen tak tak podařilo odvrátit protestní stávku.

Nejenže je s Liftagem sledujeme, ale jednání se aktivně účastníme. Je dobře, že se to téma zase řeší, i když setrochubojímsnahyojednoduchá řešení. Problémstaxíkyjedesítkylet stejný a spočívá v tom, že malá část taxikářů jsou lumpové a podvodníci. Je jich bohužel dostatek na to, aby zničili pověst celé taxislužbě. Zatím setožádnémuvedenípražskéhomagistrátu nepodařilo vyřešit.

* A proč by se to mělo podařit zrovna teď?

Protože to, o co se pokoušejí politici regulací, již dnes děláme sami efektivně pomocí technologií.

* Jak?

Naši zákazníci hodnotí taxikáře po každé jízdě. Máme každý měsíc 15 tisíc hodnocení. Tím se oddělí zrno od plev. Za více než dva roky, po které Liftago existuje, nám rukama prošly dva tisíce řidičů. Z nich jich asi 550 jezdí dnes. Dokonce jsme museli zavést desetinná místa na hvězdičky, jelikož pět hvězdiček má dnes téměř každý. Horší řidiče si prostě lidé neobjednávají a ti odejdou jinam. Dobré hodnocení od zákazníkajetakněco,ocořidičusiluje, a tak to má být.

* Proč bych měl používat vaši aplikaci, a ne některý z dispečinků?

Máme nasmlouvané jednotlivé taxikáře. A když někam chcete jet, zapnete si aplikaci v mobilu, zadáte cíl cesty a hned vám přijdou nabídky od několika taxikářů, za kolik vás tam svezou. A kdy jsou schopni vás vyzvednout. Jak je hodnotili lidé předvámi,jakémajíauto. Vy si vyberete tu nejlepší nabídku. A to je celé.

* Nezní to převratně. Tím chcete vyřešit problém s taxislužbou?

Cochcetevíc?Zákazníksivybere,co muvyhovuje. Amájistotu,žeproněj nepřijede naštvaný taxikář. Ví taky, že ho neokrade, protože na mobilu má v rámci aplikace vlastní taxametr. Tím řidiče kontroluje.

* To stačí?

Volný a transparentní trh někdy funguje zázračně. Vezměte si třeba, když jsou zácpy nebo špatné počasí. Většinataxikářůjezdícíchprodispečinkseradšiodpojíasbírázákazníky na ulici. Naši taxikáři jen zvýší cenu. Zákazník zaplatí o něco víc, ale má jistotu, že se dostane domů.

* Připomíná to Uber. Jste českou alternativou této aplikace?

Fungujeme jinak. Uber ani jiné zahraniční služby nás neinspirovaly.

* UberPop uzavírá smlouvy s řidiči bez taxikářské licence. Jako „taxikář“ může jezdit každý, kdo má auto a čas. Plánujete něco podobného?

Jetoskvělýnápad,založenýnaúžasnétechnologii. Májednuchybu. Jeto nelegální. Kdo dnes jezdí pro UberPop,riskuje,žedostanepokutu50tisíc korun a že mu úřady zabaví auto.

* Je Uber vaše hlavní konkurence?

Anine. OnipotřebujímítvPrazekapacitu pro zahraniční návštěvníky, kteří jsou na Uber zvyklí. Ale nebojují nijak agresivně o místo na trhu.

* Kolik lidí měsíčně svezete?

Vsrpnu to bylo 17tisícjízd,vzáříodhadujemekolem22tisíc. Taxikářneplatípaušál,beremesiprovizi13procent za uskutečněné transakce. Což při počtu jízd a při průměrné ceně kolem 200 korun za jízdu znamená příjem přes 400tisíc korun měsíčně.

* Bojíte se jednoduchých řešení od magistrátu. Co tím myslíte?

Třeba stanovení jednotné ceny za kilometr. Bylbytokonecvolného trhu. Buď by cena byla nízká a taxi by nebylo k sehnání, nebo vysoká, ale pak by službu nikdo nepoužíval.

* Jste pro zvýšení maximální ceny, která je dnes 28 korun?

Existuje skupina movitých zákazníků, kteří jsou schopni a ochotni zaplatit za nadstandardní služby víc. Proč jim v tom bránit?

* A minimální ceny?

Tam už problém vidím. Úspěch agregátorů, mezi které Liftago patří, je založen na schopnosti snižovat náklady taxikáře tím, že získává zakázky z nejbližšího okolí a zmizí mu prázdné kilometry k zákazníkovi. Pak je schopen prosperovat i při nižší ceně. Při stanovení minimální ceny by zákazník platil více, než by v daném čase a místě musel.

* Liftago jedná s magistrátem. Co si od toho slibujete? Vy přece úředníky k ničemu nepotřebujete.

Jsme schopni dosáhnout stejného cíle, který má i magistrát. Vytlačit nesolidní řidiče a vytvořit transpapro rentní trh. Pro zákazníky stačí nebrat taxíky z ulice, ale použít aplikaci v chytrém telefonu.

* Proč byste to měli být zrovna vy? Proč ne Uber?

Nebráníme se konkurenci. Ať magistrát vypíše veřejnou soutěž na partnery, kteří mu pomůžou podmínky v taxislužbě zlepšit. Regulacemi a kontrolami se to zatím nepovedlo. Největší problémy jsou tam, kde se s taxislužbou setkávají turisté, a to Praze dělá špatnou pověst.

* Například na letišti?

Ano. Letiště je vůbec specifický případ. Tam je nešťastná situace. Smlouvumáněkolikdispečinků,nikdo jiný nemá šanci. Proč tam nepustit každého kvalitního taxikáře, který zaplatí jednorázový poplatek za vjezd? Když se podaří vybrat stejné peníze, bude to lepší řešení.

* Proč?

Dnes to funguje tak, že taxíky s povolením stát na letišti vozí pasažéry do města, ale na letiště se vrací prázdné, protože pro řidiče je výhodnější nečekat na zákazníky, ale co nejrychleji být zpátky ve frontě. A naopak spousty taxíků vozí lidi na letiště, ale prázdné jedou do města, protože nesmí cestující nabrat. Pro město to představuje zbytečný provoz, hluk a emise. Odhaduje se, že je to až 15 tun CO2 týdně.

* Takhle letiště získá víc peněz.

Letiště z toho má ročně 12 milionů korun, ale stejné peníze by získalo, kdyby řidiči platili jednotné vjezdné. To je jen otázka kalkulace. A druhou podmínkou by mělo být, aby na lukrativní stanoviště, jako lje etiště, měli přístup jen bezproblémoví řidiči.

* Jak je poznáte?

My je poznáme díky hodnocení zákazníků v aplikaci. Mimo aplikace by Praze pomohl například systém taxikáře podobný bodovému systému. Pokud by měl taxikář málo bodů, nesměl by na letiště, Václavák nebo Staroměstské náměstí.

* Město vyhlásilo studentskou soutěž na mobilní aplikaci, která hodnocení taxikářů umožní.

Problém je v tom, jak přemluvit lidi, aby takovou aplikaci používali. Našich 15 tisíc hodnocení řidičů měsíčně je přirozená součást služby, kterou poskytujeme. Ale jak přesvědčíte ještě větší počet lidí, aby používali aplikaci, která jim bezprostředně nic dalšího nenabídne?

* Bráníte se označení, že Liftago je „taxikářská aplikace“. Ale má nějaké další využití?

Umožní vám přesunout se z bodu A do bodu B. Jakýmkoli způsobem. Dnes jsou to taxíky. Ale máme připravený projekt sdílení kol. Spojili jsme se s partnery a jsme schopni dodat tisíc kol na 160 stanovišť.

* Fungovalo by to podobně jako v Londýně?

V zásadě ano. Dozvěděl byste se, kde je nejbližší stojan a kolik kol je na něm volných. Stejnou aplikací byste si vybrané kolo odemkl. Když ho vrátíte do 45 minut, máte jízdu zadarmo. Platíteročnípaušál500až 800korun,zakterýsesystémudržuje v chodu. Projekt by spolufinancovala reklama, partnera také máme.

* Co zavedení aplikace brání?

Souhlasmagistrátu,abychomstojany mohli namontovat na chodníky. Vše funguje na solární panely, tudíž kopání netřeba. Jednání s bývalým primátorem Hudečkem bylo celkem daleko. S Adrianou Krnáčovou se to zatím moc nepohnulo.

* Jako podnikatel jste vydělal peníze prodejem triček. Liftago byl váš nápad?

Ano, byl jsem jedním ze zakladatelů a asi jsem ten projekt inicioval.

* Co vás k tomu vedlo? Inspirace Uberem?

Prosím vás, mě to napadlo už před patnácti lety.

* Před patnácti lety vás napadlo udělat mobilní aplikaci? To jste lepší než Steve Jobs!

Ne, ale před patnácti lety jsem poprvé začal přemýšlet o autonomní mobilitě. Bylo mi jasné, že jediným řešením problému zvaného doprava jsou auta bez řidiče plus další způsoby dopravy. Tehdy mě považovalizablázna. Kdyžpředpěti a více lety začal o autonomních autech mluvit Google, už jsem takový blázen nebyl.

* Ale jak souvisí Liftago s autonomními auty?

Jejich využití je další logický krok. Apřijdemnohemdřív,nežsivětšina lidí myslí. Firmy jako Google, Apple, Tesla nebo Bosch dělají ohromné pokroky. I některé tradiční automobilové firmy, ty ale spíš reagují na posun celého trhu. Zatím. Začínají ovšem chápat, že se rozhoduje o jejich bytí nebo nebytí. A měla by si to uvědomit i česká vláda.

* Proč vláda?

Autonomnímobilitabymělabýtoficiální státní doktrínou. Automobilový průmysl dnes tvoří 22 procent českého exportu, celý segment však čekají obrovské změny. Máme v automobilovémprůmyslutradici,existuje u nás celý produkční řetězec od vývoje až po výrobu. Máme jedinečnou šanci přihlásit se k něčemu, co začíná a bude ohromným trendem, a vybudovat na tom prosperitu země – jako například Japonsko založilosvouprosperituvminulosti na miniaturizaci a elektronice.

* Jak byste si to představoval?

Kennedy v roce 1961 Američanům řekl, že chce do deseti let poslat člověka na Měsíc. A ten se tam prošel za osm let. Stala se z toho celoamerická záležitost, stát tomu věnoval tři až čtyři procenta HDP. A díky tomu se Amerika nejen dostala naMěsíc,alezískalatechnologickou výhodu v mnoha dalších oborech, například počítačích a internetu.

* Ale to byla studená válka a závody s Ruskem.

Princip je pořád stejný. Potřebujete lídra – politika, který lidem nabídne vizi a začne ji realizovat. To strhne lavinu, která přivodí změnu.

* Co by pro to nějaký takový politik v Česku mohl udělat?

Především musí lidi pro vizi přesvědčit. No a pak dodat nejširší podporu: investiční programy pro velké firmy, vytvoření podmínek pro vznik start-upů. Dokážu si představit, že třeba v nějakém vojenském újezdu vznikne město, kde se autonomní auta budou testovat.

* Vy takového politika vidíte?

Mohl by to být Andrej Babiš. Byznysu rozumí skvěle. V minulosti jsem se s ním o tom bavil. Podle mě je tu reálná šance získat pro spolupráci americkou Teslu, která bude v horizontu tří nebo čtyř let hledat v Evropěmísto,kdezainvestujetovárnu naakumulátory. Ajetusamozřejmě šance i na další spolupráci, například ve výzkumu.

* Dělal jste pro to něco?

Za předešlého ministra dopravy jsem byl součástí neformálního týmu při ministerstvu. Intenzivně jsme se tím zabývali. Ale současný ministr tomu nefandí. Jenže čas běží, a pokud sebou nehneme, tak nám tahle šance uteče.

***

Autonomní mobilita by měla být oficiální státní doktrínou. Máme jedinečnou šanci přihlásit se k něčemu, co začíná a bude ohromným trendem, a vybudovat na tom prosperitu země. Martin Hausenblas podnikatel

O autorovi| MILOŠE ČERMÁKA, milos.cermak@economia.cz
Foto autor| Foto: HN – Lukáš Bíba
Foto popis| Autem i na kole Martin Hausenblas jezdí elektromobilem Tesla. Kromě provozování mobilní aplikace pro taxislužbu chce podpořit také dopravu na jízdních kolech.